Conférence de Monika Wohlrab-Sahr, Professeure, Institut für Kultur-Wissenschaften, Universität Leipzig
Mardi 19 décembre 2017
de 17h15 à 19h00
Anthropole 5033
Counternarratives: Critiques of secularism, holistic ideals, and their history
Whereas concepts of secularization and disenchantment have been central elements of modernization theories for decades, in the meantime they seem to be widely discredited, especially when being used to make sense of non-European developments. Diagnoses of secularization have been demystified as “myths” of modernity, and concepts as well as institutions of secularism have been discredited as –often violent– Western impositions on the non-Western world. Not only their political imposition, it is argued in these counter-narratives, but also the narratives of secularization and the conceptual divide between the secular and the religious as such, are alien to the worlds on which they have been imposed.
The paper takes a closer look at central strands of this critique, especially with regard to the Islamicate world and to India. The thesis is that parts of this critique, implicitly or explicitly, employ concepts of wholeness and totality, juxtaposed to the divisive nature of secularization and secularism. This resonates with early – e.g. Romantic – critiques of secularization in the European history. Against the very intentions of the critics, it is argued, this entails the danger of an “othering” of the non-European world. On top, it leaves the central question behind concepts of secularity, secularization, and secularism chronically unanswered: the question if distinctions and differentiations between the religious and the non-religious in the Non-west exist, and if yes, what their origins are and what they look like.
Gegenerzählungen: Säkularismuskritik, holistische Ideale und deren Folgen
Während Konzepte der Säkularisierung und Entzauberung mehr als 100 Jahre lang zentrale Elemente von Modernisierungstheorien waren, scheinen sie in der Zwischenzeit weitgehend diskreditiert, besonders wenn sie auf nicht-westliche Gesellschaften angewandt werden. Säkularisierungsdiagnosen werden als “Mythen” der Moderne demystifiziert, und Konzepte wie auch Institutionen des Säkularismus als – oft gewalttätige – Zumutungen des Westens gegenüber der nicht-westlichen Welt angeprangert. Nicht nur ihre politische Durchsetzung, so wird in diesen Gegenerzählungen argumentiert, sondern auch die Narrative der Säkularisierung und die konzeptuelle Unterscheidung des Religiösen vom Säkularen als solches, seien für die Welten, denen sie auferlegt wurden, fremd.
Der Vortrag zeigt, dass es in dieser Kritik nicht allein um die Historisierung und Kontextualisierung der Säkularisierungstheorie geht, sondern dass dabei im Hintergrund auch Vorstellungen von Ganzheit und Totalität mitspielen, die der zergliedernden Natur von Säkularisierung und Säkularismus gegenübergestellt werden. Das erinnert an die frühe – z.B. romantische – Kritik der Säkularisierung in der europäischen Geschichte. Gegen die Intention der Kritiker – so argumentiert der Vortrag – resultiert daraus eine Alterisierung der nicht-europäischen Welt. Die Frage nach Unterscheidungen und Differenzierungen zwischen dem Religiösen und dem Nicht-Religiösen in diesen Teilen der Welt bleibt dabei chronisch unbeantwortet.